Skip to main content
32
58

PROJEKT COMENIUS I SPOTKANIE W KUOPIO

Wersja do wydruku


PROJEKT COMENIUS SPOTKANIE W KUOPIO

Nauczyciele Naszej Szkoły byli uczestnikami pierwszego spotkania organizowanego w ramach Projektu Comenius, które odbyło się w dniach 26 – 29 listopada 2008r. w Kuopio. Temat realizowanego w naszej szkole projektu to „Innowacje w interwencjach kryzysowych”. Jego głównym celem jest ulepszenie procedur związanych interwencjami kryzysowymi, dotyczącymi tego jak skuteczniej radzić sobie z aktami agresji i przemocą w szkole. Projekt ten przyczynia się do realizacji założeń Europejskiej Karty Szkoły Demokratycznej Bez Przemocy:


punkt 5: W demokratycznej szkole, konflikty rozwiązywane są w sposób konstruktywny bez użycia przemocy w porozumieniu z członkami społeczności szkolnej. Każda szkoła ma kadrę i uczniów przeszkolonych w rozwiązywaniu konfliktów na drodze doradztwa i mediacji,
oraz
punkt 6: Każdy przypadek przemocy jest niezwłocznie badany i analizowany, uwzględniając uczniów i innych członków społeczności szkolnej zaangażowanych w tę sprawę.

W projekcie biorą udział cztery szkoły: Greig City Academy z Anglii, Alava Koulu z Finlandii, Mecidiyeköy Lisesi z Turcji i Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Sosnowcu z Polski (nazwa naszego kraju po fińsku to Puola). Naszą szkołę w Finlandii reprezentowało trzech nauczycieli: mgr Maria Studencka, mgr Anna Trojan oraz mgr Dominika Śmidowicz.



• DZIEŃ 1

Pomimo wczesnej pory, o jakiej opuściłyśmy granice naszego państwa, podróż zajęła nam cały dzień. Spowodowane to było opóźnieniem samolotu do Helsinek, a w konsekwencji spóźnieniem się na drugi samolot do Kuopio. Jednak nasz długi pobyt na Okęciu został nagrodzony. Spotkaliśmy na lotnisku naszą reprezentację skoczków narciarskich, udających się na konkurs do Kusamo. Nie omieszkałyśmy wykorzystać okazji i sfotografowałyśmy się z Mistrzem



• DZIEŃ 2

Dzień drugi rozpoczął od spotkania w Neulamaki Koulu, gdzie miałyśmy okazję poznać nauczycieli z państw, które biorą udział innych projektach Comenius wywodzących się z „Europejskiej bezpiecznej szkoły”, czyli projektu zrzeszającego 10 państw w ramach ścieżek tematycznych Comenius.. Na tym spotkaniu został przedstawiony fiński system edukacji, jakże różny od naszego. Po spotkaniu i krótkiej przerwie, podczas której miałyśmy możliwość porozmawiania z delegacjami z innych państw, odbyło się spotkanie w gronie naszej grupy . Jego motywem przewodnim było wprowadzenie do fińskiej metody radzenia sobie z uczniami agresywnymi tzw. „AVEKKI”. Po części teoretycznej nastąpiła praktyczna prezentacja.

Przyglądałyśmy się uważnie, gdyż wiedziałyśmy, że następnego dnia to my będziemy ćwiczyć te różne chwyty, wymachy,skłony i przerzuty.

Po tej części ponownie spotkałyśmy się z naszymi partnerami; rozmawialiśmy o najczęściej spotykanych w naszym zawodzie problemach, ponadto każda z czterech grup scharakteryzowała krótko środowisko swojej szkoły.
Wracając do hotelu zatrzymaliśmy się pod skocznią narciarską. Pomimo idealnych warunków i optymalnego wiatru postanowiłyśmy jednak pozostać na dole….



• DZIEŃ 3

Trzeci dzień pobytu zaczęłyśmy od zwiedzenia wszystkich oddziałów szkoły partnerskiej z Finlandii (nie mieści się cała w jednym budynku; jest podzielona na jednostki, w których młodzież uczy się w zależności od zdiagnozowanego schorzenia i rodzaju pomocy, której udzielają pracownicy szkoły). Pobyt w ostatnim z oddziałów zakończył się krótką prezentacją lekarza, który pracuje w niej z trudną młodzieżą.

Po południu przyszedł czas na kurs praktyczny z „AVEKKI”. Przebrane w strój sportowy zaczęłyśmy się „bronić i atakować nawzajem”. Oj, było wesoło! Okazało się, że pokazane i PRZEĆWICZONE techniki obrony mogą się przydać nie tylko w szkole ….
Po ćwiczeniach pojechaliśmy do Ratusza (odp. naszego Urzędu Miasta), gdzie przedstawiono nam założenia i metody realizacji ścieżki kulturalnej w Finlandii dla młodzieży na poszczególnych poziomach edukacji.

Po prezentacji obejrzałyśmy wytęp teatru Minimi (tutaj można wstawić filmy z katalogu Kuopio). Okazało się, że ta grupa teatralna najprawdopodobniej będzie występowała w Polsce podczas przeglądu form teatralnych „Malta” w Poznaniu. Więcej o nich i ich repertuarze można znaleźć na stronie http://www.minimi.fi Po przedstawieniu ponownie spotkaliśmy się z naszymi partnerami i pracowaliśmy nad projektem. Ustaliliśmy wtedy, że kolejne spotkanie odbędzie się w Londynie pod koniec lutego przyszłego roku.

Po południu miałyśmy chwilkę odpoczynku w hotelu, ponieważ na wieczór była zaplanowana „biało - niebieska” kolacja w stołówce miejscowej Politechniki, z tradycyjną kuchnią fińską, na którą zostali zaproszeni partnerzy ze wszystkich trzech projektów. Był na niej również obecny przedstawiciel Ratusza (odp. naszego Naczelnika Wydziału Edukacji).



• DZIEŃ 4

Ostatni dzień delegacji spędziłyśmy w Ratuszu, gdzie odbyły się prezentacje głównych założeń wszystkich trzech projektów. Nasz projekt przedstawiała p. Studencka. Na koniec spotkania przedstawiciel Rady Miasta w Kuopio zapoznał nas z charakterystyką miasta i opowiedział nam nieco o jego historii, gospodarce i mieszkańcach.

Po spotkaniu przyszedł czas na podsumowanie trzydniowej pracy. Po raz ostatni udaliśmy się do szkoły i rozmawialiśmy o wrażeniach z naszego pobytu i planach dotyczących kolejnych działań i ich realizacji; przedyskutowaliśmy oczekiwania i wkład każdej ze stron w dalszą współpracę..



Tekst: mgr Dominika Śmidowicz

Content
Content