Skip to main content
32
58

PROJEKT COMENIUS IV SPOTKANIE W TURCJI

Wersja do wydruku

PROJEKT COMENIUS IV SPOTKANIE W TURCJI

W dniach od 28 marca do 01 kwietnia nauczyciele Naszej Szkoły mgr Maria Stecka oraz mgr Agnieszka Bartnik były uczestnikami czwartego spotkania organizowanego
w ramach Projektu Comenius, które odbyło się w Turcji w Stambule. Projekt ten realizuje temat „Innowacje w interwencjach kryzysowych” i jest wynikiem współpracy w ramach sieci tematycznych Comeniusa (projekt Europejska Bezpieczna Szkoła).

Wizyta w Turcji była ostatnim, podsumowującym dwuletnią pracę, spotkaniem wszystkich szkół biorących udział w projekcie, spotkaniem, w którym uczestniczyli jedynie nauczyciele reprezentujący cztery szkoły zaangażowane w realizację projektu (Greig City Academy z Wielkiej Brytanii, Alavan Koulu z Finlandii, Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Sosnowcu z Polski oraz Mecidiyeköy Lisesi z Turcji będąca gospodarzem).

Pierwsze spotkanie uczestników projektu odbyło się niestandardowo w hotelu,
a nie w szkole, ze względu na prace remontowe trwające w tureckiej szkole Mecidiyeköy Lisesi; mają one na celu wzmocnienie budynku szkoły przeciw trzęsieniom ziemi i zostaną najprawdopodobniej zakończone w maju. Spotkanie rozpoczęło się uroczystym przywitaniem gości przez Dyrektora Szkoły, pana Kemala Sarikci. Następnie nauczyciel języka angielskiego z tureckiej szkoły, pan Erdal Elci, przedstawił podstawowe informacje na temat kraju, regionu, Stambułu oraz systemu tureckiej edukacji i samej szkoły. Dowiedzieliśmy się między innymi, iż przeciętna klasa w Stambule liczy 50 uczniów,
a nierzadko zdarza się nawet 70!

Pomimo wspomnianego remontu mieliśmy okazję odwiedzić naszą szkołę partnerską, zobaczyć sale lekcyjne, pokój nauczycielski i inne pomieszczenia. Dokładniejsze zwiedzanie odbyło się w budynku, gdzie aktualnie odbywają się lekcje, tzn. w pobliskiej szkole podstawowej. Uczniowie uczęszczają na zajęcia w systemie dwuzmianowym – rano młodsze dzieci a od godz. 13 zaczynają swoje zajęcia uczniowie Mecidiyeköy Lisesi. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w tymczasowym gabinecie dyrektora, gdzie toczyła się dyskusja
na temat podobieństw i różnic w funkcjonowaniu szkół tureckich, angielskich, fińskich i polskich. Tam mieliśmy również okazję spróbować tradycyjnej tureckiej herbaty i kawy (tylko dla osób lubiących wyzwania :)). Następnie udaliśmy się do gabinetu wicedyrektora, psychologa szkolnego, pokoju nauczycielskiego oraz do sal lekcyjnych, gdzie mieliśmy możliwość obserwacji m.in. lekcji angielskiego i historii; tam również zostaliśmy zarzuceni gradem pytań ze strony uczniów, którzy najczęściej pytali o ilość godzin języka angielskiego w szkołach fińskich i polskich, jak również o konieczność noszenia mundurków szkolnych (taki obowiązek istnieje w Turcji).

Spotkanie partnerów w Turcji, jako kończące i podsumowujące realizację projektu, obfitowało w dyskusje nad tzw. produktem końcowym. Efektem wymiany doświadczeń
w czasie trwania dwuletniej współpracy będzie stworzenie praktycznego przewodnika „Innowacji w interwencjach kryzysowych”, zawierającego przydatne informacje z zakresu mediacji, anti-bullyingu oraz technik avekki (fin) – czyli metod zawierających proste elementy samoobrony. Ze względu na specyfikę każdej ze szkół biorących udział w projekcie, powstały zagadnienia odnoszące się bezpośrednio do danej placówki. Informacje zawarte w niniejszym przewodniku stanowić będą gotowe materiały, jak np. scenariusze lekcji, które mogą być wykorzystywane na zajęciach lekcyjnych przez nauczycieli w każdej ze szkół partnerskich lub zarys kilkugodzinnego szkolenia w zakresie mediacji rówieśniczych.

Ostatniego dnia pobytu udaliśmy się na spotkanie z dyrektorem ds. edukacji jednej z dzielnic Stambułu (samą aglomerację, największą w Europie, zamieszkuje ok. 15 milionów ludzi). Spotkanie znacznie się przedłużyło – dyskusja na temat różnych systemów edukacyjnych (w tym fińskiego, uznawanego za jeden z najlepszych w Europie) okazała się być znacznie gorętsza, niż można by się spodziewać.

Znaczna część ostatniego dnia przeznaczona była na zwiedzanie wspaniałych zabytków Stambułu. W tym dniu zobaczyliśmy miejsca takie jak: Hagia Sophia - Świątynia Mądrości Bożej, Topkapi - pałac położony w centrum miasta będący niegdyś rezydencją sułtanów oraz Błękitny Meczet. Wizyta w Turcji była ostatnim spotkaniem w tym gronie, dlatego też wieczór pożegnalny upłynął na wspominaniu min. początków naszej współpracy, osób, które uczestniczyły w pisaniu projektu, ale którym nie dane było pracować przy jego wdrażaniu w życie, jak również … warunków pogodowych: typowo brytyjskiej pogody
w Londynie, śniegów i mrozów w Finlandii, oraz iście wakacyjnych upałów w Polsce pod koniec września.

Na pierwszej stronie naszego wniosku aplikacyjnego widnieją lata, na które przewidziany był czas trwania projektu: 2008-2010. Jednak jesteśmy pewni, że jego efekty będą odczuwalne w naszych szkołach znacznie dłużej, a nawiązane przyjaźnie i kontakty pozwolą na ponowne podjęcie współpracy i budowanie Europy wolnej od barier.
Zobacz zdjęcia
Opracowanie: mgr Agnieszka Bartnik, mgr Maria Stecka

Content
Content