Skip to main content
32
58

PROJEKT COMENIUS III SPOTKANIE W POLSCE

Wersja do wydruku


PROJEKT COMENIUS III SPOTKANIE W POLSCE

 

W dniach 27-30 września w Naszej Szkole odbyło się trzecie z kolei spotkanie organizowane w ramach Projektu Comenius. Projekt ten realizuje temat „Innowacje w interwencjach kryzysowych” a jest wynikiem współpracy w ramach sieci tematycznych Comeniusa (projekt Europejska Bezpieczna Szkoła).
Nasza Szkoła gościła uczniów i nauczycieli z angielskiej Greig City Academy (znalazła się wśród nich trójka dzieci polskiego pochodzenia), nauczycieli z Alavan Koulu z Finlandii oraz Mecidiyeköy Lisesi w Turcji.

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Sosnowcu reprezentowało pięcioro uczniów: Aleksandra Włoszczowska z klasy III Ag, Maciej Masłoń z klasy III A, Klaudia Zemła z klasy IIC, Agnieszka Siemieniec i Ewelina Wodo z klasy II C oraz nauczyciele: koordynator projektu, mgr Maria Studencka, mgr Dominika Śmidowicz i mgr Agnieszka Bartnik.

DZIEŃ 1 Na pierwszy dzień zaplanowano spotkanie wszystkich uczestników Projektu w Naszej Szkole, które rozpoczęło się uroczystym przywitaniem gości przez Dyrektora Szkoły Zbigniewa Cecota oraz oficjalnym otwarciem trzeciej konferencji w ramach naszego projektu. Zajęcia rozpoczęły się przedstawieniem przez polskich uczniów podstawowych informacji na temat kraju, regionu Zagłębia, miasta Sosnowca, oraz systemu polskiej edukacji i samej szkoły. Zaprezentowano również krótki (i do pewnego stopnia spontaniczny) program artystyczny, aby zapoznać obcokrajowców z twórczością polskich muzyków klasycznych oraz popularnych zespołów rockowych.

Goście z zagranicy mieli również okazję zobaczyć jak wyglądają sale lekcyjne, biblioteka, sala gimnastyczna i inne pomieszczenia w Naszej Szkole. Obserwowali także przebieg niektórych lekcji, m.in. lekcję języka angielskiego, języka włoskiego, języka rosyjskiego, matematyki, religii i biologii.
Po kilku godzinach nastąpił podział na dwie grupy a wszystko po to, aby jak najefektywniej spędzić czas. Uczniowie udali się do sali informatycznej, gdzie młodzież angielska przedstawiła prezentację multimedialną na temat swojego państwa, tradycji i szeroko rozumianej kultury, w tym kultury młodzieżowej. Te informacje były niezwykle ciekawe dla uczniów Naszej Szkoły – mieli okazję poznać wiele faktów dotyczących życia młodych Brytyjczyków od nich samych a nie za pośrednictwem podręcznika do nauki angielskiego. W drugiej części tego spotkania, Natalia Sobczak z III A LO przedstawiła prezentację na temat działań podejmowanych przez Samorząd Uczniowski. Następnie, jako że był to koniec września, kilka uczennic z klas pierwszych podzieliło się swoimi uwagami na temat bezpieczeństwa i tego, jak czują się w szkole; dodajmy, że były to pozytywne spostrzeżenia.

Nauczyciele natomiast przystąpili do wymiany doświadczeń na polu przeciwdziałania przemocy – na ten dzień zaplanowane było wystąpienie przedstawicieli Alavan Koulu z Kuopio. Duża część ich prezentacji była poświęcona nowemu programowi rządowemu, „KiVA Koulu”, koncentrującemu się na zmianie postawy uczniów będących biernymi obserwatorami aktu przemocy a nie, jak to bywa najczęściej, na osobach sprawcy i ofiary. Program ten jest pewnym novum w fińskich szkołach, gdyż panuje w nich duża autonomia a rząd z reguły nie narzuca szkołom, jak rozwiązywać tego typu problemy.
Dzień zakończyliśmy krótkim spacerem po Będzinie i odwiedzeniem dawnego żydowskiego domu modlitwy, obecnie siedziby Fundacji Brama Cukermana.

DZIEŃ 2 Drugiego dnia spotkanie dla młodzieży prowadzone było przez Doradcę Zawodowego z Naszej Szkoły Panią Ewę Brachaniec. Były to warsztaty z komunikacji interpersonalnej, dotyczące barier komunikacyjnych oraz sposobów ich unikania. Uczniowie z Wielkiej Brytanii i Polski pracowali wspólnie nad metodami osiągania kompromisu w sytuacjach kryzysowych, rozwiązywaniem codziennych szkolnych nieporozumień, bądź konfliktów interesów. Wychowankowie GCA przedstawili program "Czerwona kartka rasizmowi" (www.ckr.org.pl), gdyż dyskryminacja rasowa stała się dużym problemem w angielskich szkołach. Należy podkreślić, że osobą odpowiedzialną za koordynowanie tych działań w naszej szkole partnerskiej jest Pan Piotr Małecki, nauczyciel wychowania fizycznego, z pochodzenia Polak.
Nauczyciele zebrali się by i ten dzień poświęcić na dyskusję o funkcjonujących w ich szkołach procedurach dotyczące bezpieczeństwa i interwencji kryzysowych. W tym dniu dobrymi praktykami z tego zakresu dzielili się nauczyciele ze szkoły tureckiej i brytyjskiej. Następnie, aby tradycji stało się zadość, udaliśmy się na przygotowany przez partnerską szkołę z Finlandii trening AVEKKI - metody zawierającej proste elementy samoobrony, który miał na celu zapoznanie uczniów i nauczycieli z technikami obronnymi w sytuacjach zagrożenia.

Jako że nasza szkoła partnerska z Kuopio ma status szkoły specjalnej, panowie Mika Kuitunen (dyrektor Alava Koulu) i Aarne Saali udali się w towarzystwie p. Studenckiej do Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu, aby tam zapoznać się z metodami stosowanymi w Polsce w zakresie edukacji specjalnej i rehabilitacji.

Dzień zakończyliśmy spacerem po centrum Sosnowca. Razem z gośćmi mieliśmy okazję zwiedzić cerkiew przy ul. Kilińskiego; następnie przeszliśmy pod pomnik Jana Kiepury i, po przedstawieniu krótkiej biografii tego znakomitego tenora, zakończyliśmy przechadzkę w Art Café MUZA. Po zjedzeniu pysznej kolacji (i ćwiczeniach w tłumaczeniu menu ), której towarzyszył koncert zespołu Yapko, goście udali na spoczynek, ponieważ …

DZIEŃ 3… trzeci i ostatni dzień spotkania rozpoczęliśmy od wycieczki do Tarnowskich Gór, gdzie odwiedziliśmy Sztolnię Czarnego Pstrąga. Wizyta ta została zaplanowana w celu zapoznania gości z historią i tradycjami górniczymi naszego regionu.

W tym dniu przeznaczyliśmy kilka godzin na podsumowanie dotychczasowej współpracy i zastanowieniu się, w jakim kierunku powinna ona teraz zmierzać. Uczniowie planowali jak rozpropagować w swoich szkołach wiedzę i umiejętności nabyte w czasie pobytu w Polsce, tak aby dotrzeć do jak największej liczby swoich rówieśników. Powstały pomysły m.in. na prezentacje multimedialne i gazetki szkolne.

Następne, podsumowujące spotkanie odbędzie się w Turcji na wiosnę 2010 roku. Wtedy to zostanie stworzony podręcznik dobrej praktyki, który z pewnością przyczyni się do skuteczniejszego zapobiegania przemocy w szkołach.

Tekst: mgr Agnieszka Bartnik, mgr Maria Studencka
Zobacz zdjęcia I
Zobacz zdjęcia II

Content
Content